Máme se bát AI?
Po delší době se opět ozývám s novým příspěvkem, ke kterému mě inspirovala stále více glorifikovaná umělá inteligence, neboli AI. V naší kanceláři AI při práci využíváme, stala se naším pomocníkem a v tomto směru se budeme ubírat i nadále. Nástup umělé inteligence vítáme, ale vnímáme i její slabiny.
Rád se s Vámi podělím o můj poslední zážitek s Českou poštou.
Potřeboval jsem zjistit doručení určité zásilky, která byla zaslána prioritně a ani po dvou dnech nebyla v rámci trasování zásilek označená jako doručená, nýbrž se ukazovala, že neopustila podací poštu. Zatelefonoval jsem na doporučené telefonní číslo České pošty s tím, že se mi ozval robot s dotazem, co pro mě může udělat, a ať mu sdělím svůj požadavek v jedné větě. Tak jsem učinil. Robot se mě zeptal na číslo zásilky. Nadiktoval jsem číslo zásilky. Robot opakoval kombinaci písmen a číslic, která neodpovídala tomu, co jsem diktoval… a tady začalo moje martýrium.
Donekonečna jsem diktoval správná čísla a písmena a donekonečna se robot nechytal. Pak mi navrhl, ať mu nadiktuji odděleně písmena a po nich čísla. Konečně se chytl a sdělil mi, že se mám podívat na trasování zásilky podle čísla zásilky. Odpověděl jsem, že jsem se díval, zásilka se jeví jako nedoručená a tudíž volám na Českou poštu. Robot mi sdělil, že mě přepojí na lidského kolegu.
KONEČNĚ!
Tekly mi nervy. Lidská kolegyně mi sdělila, že to co vidím u listovních zásilek v trasování na “track and trace” není skutečnost, protože zásilka byla odeslána, pak ji někdo přijme na jiné poště a musí zadat do trasování, že již došla….
Co z toho vyplývá?
V poslední době se čím dál častěji objevují články o úbytku pracovních míst v důsledku nástupu umělé inteligence. Zvláštní pozornost se přitom věnuje právnickému odvětví. AI prý nahradí právníky, sepíše smlouvy, analyzuje dokumenty nebo nabídne právní rady. Ano – umělá inteligence je bezesporu mocný pomocník. Pokud víte, jak s ní pracovat, dokáže ušetřit čas, zpřehlednit data a zautomatizovat rutinní úkony. V tom je její síla.
Ale nahradit člověka? Tam jsme ještě zdaleka nedospěli a možná nikdy ani nedospějeme.
To, co dělá advokáta skutečným partnerem klienta, je něco, co žádný algoritmus nenahradí: empatie, trpělivost, schopnost vyslechnout a porozumět situaci jednotlivce v celé její šíři. Právo není jen o textech zákonů – je o lidech. O důvěře, o etice, lidském přístupu, o individuálních okolnostech. AI dnes neumí nabídnout pomocnou ruku v těžké životní situaci, neumí citlivě zvažovat rodinné vztahy, duševní pohodu klienta nebo jeho osobní hodnoty.
Jsem přesvědčen, že s rozvojem AI poroste i hodnota lidského intelektu a zejména těch lidských kvalit, které žádná technologie nemá. Lidé budou hledat nejen informace, ale porozumění. Nejen odpovědi, ale i podporu. Uspět mohou s dobrým advokáte a s podporou AI.
Umělá inteligence nám může otevřít cestu k efektivitě a inovaci. Ale právě lidskost bude tím, co bude odlišovat profesionály, kterým budou lidé dál důvěřovat.
Pokud si nevíte rady, obraťte se na naši advokátní kancelář: info@akbecvar.cz
Pokud máte zájem odebírat příspěvky našeho blogu, přihlaste se k jejich odběru. Pokud máte tip na zajímavé téma, dejte nám vědět. Jsme tu pro Vás https://akbecvar.cz/kategorie/blog/
Je možné, že Vám upozornění na nový článek přistane v hromadné poště nebo v newsletteru. Stačí si jej přesunout do doručené pošty, kde ho lépe uvidíte.
Děkujeme za Vaši přízeň a spolupráci.
Tým advokátní kanceláře.